Перейти до теми 4 (кликнути тут)
Повернутися до теми 2 (кликнути тут)
Опрацювати теоретичний матеріал теми, виконати вправи та завдання практичної роботи.
РОЗДІЛ 1. ТЕМА 3. РЕАЛІЗАЦІЯ БАЗОВИХ АЛГОРИТМІЧНИХ КОНСТРУКЦІЙ 3.1. РЕАЛІЗАЦІЯ АЛГОРИТМІВ З РОЗГАЛУЖЕННЯМ
Завдання для самостійного опрацювання
- Оклад працівника дорівнює s грн. За якісне й дострокове виконання завдання йому нараховується премія у розмірі 50 % окладу. Розробіть програму визначення реальної заробітної платні працівника.
- Дано два дійсних числа. Розробіть програму, за допомогою якої менше число замінюється нулем, а більше — одиницею.
- Дано ціле число n. Розробіть програму, за допомогою якої це число збільшується на 7, якщо воно більше 15, і зменшується на 5, якщо воно менше або дорівнює 15.
- Тренер формує команду для гри у баскетбол з учнів, які на зріст не нижчі ніж 180 см. Розробіть програму визначення, чи потрапить у цю команду учень зростом h см?
- Дано рівносторонній трикутник зі стороною b. Розробіть програму визначення, чи можна у трикутник вписати коло з радіусом r.
- Відомі три найкращі результати учнів школи у стрибках у довжину. Розробіть програму, за допомогою якої за результатами стрибків визначаються прізвища учнів.
- У п’ятницю у 9 класі такі уроки: 1 — історія, 2 — математика, 3 — географія, 4 — інформатика, 5 — фізкультура. Розробіть програму, за допомогою якої визначається назва
предмету за його номером у розкладі. - Знайдіть в Інтернеті та складіть список із п’яти найбільших міст України. Розробіть програму, за допомогою якої визначається назва міста за його номером у цьому списку.
3.2. Вкладені оператори умовного переходу
Завдання для самостійного опрацювання
- Дано три дійсних числа a, b, c. Якщо a>b>c, кожне число збільшується удвічі, інакше кожне число зменшується на одиницю. Розробіть програму реалізації цього завдання.
- Дано три сторони трикутника. Розробіть програму, за допомогою якої визначається, чи є цей трикутник прямокутним.
- Дано три сторони трикутника. Розробіть програму для визначення, чи є цей трикутник рівнобедреним.
- Літак вилітає за розкладом з Києва у Мюнхен, якщо швидкість вітру в Києві менше v, а хмарність у Мюнхені не менше h. Розробіть програму для визначення, чи вилетить літак за розкладом.
- Шкільна команда шахістів із трьох учнів потрапляє до фінальних міських змагань у випадку, якщо у відбірних змаганнях кожен учень набере не менше 5 очок. Розробіть програму, за допомогою якої визначається, чи потрапить команда до фінальних змагань, якщо перший учень набрав a очок, другий — b очок і третій — c очок.
- У Всеукраїнській учнівській олімпіаді з інформатики з однієї школи беруть участь два учні. Щоб потрапити до української команди для участі в міжнародній олімпіаді, потрібно набрати не менше k балів. Перший учень набрав a балів, а другий — b балів. Розробіть програму, за допомогою якої визначаються усі варіанти потрапляння до цієї команди учнів школи.
- Перед останнім туром чемпіонату України з футболу склалася така ситуація. Щоб команда «Динамо» (Київ) стала чемпіоном, їй потрібно виграти у команди «Ворскла», і щоб «Шахтар» при цьому програв «Дніпру». Розробіть алгоритм із вкладеним умовним оператором визначення, чи стане «Динамо» чемпіоном.
3-3.1. Реалізація циклічних алгоритмів
Завдання для самостійного опрацювання
Приклад 1. Розробити програму реалізації алгоритму отримання таблиці множення на 8.
# об’єктом в операторі for є цілі числа
for i in range (10) :
i=i+1
p=8*i
print(“8*”,i,”=”,p)
input()
Приклад 2. У банк покладено 5000 грн під 20 % річних. Визначити суму вкладу за кожний із п’яти років.
# Сума вкладу в банк за кожні із 5 років
s=10000
for i in range (5) :
i=i+1
s=s+s*0.2
print(“за “,i,”рік: “,s)
input()
Приклад 3. Дано рядок символів. Скласти програму виведення кожного символу з рядка через один пробіл і підрахунку в ньому кількості символів.
k=0 # Початкова кількість символів
#об’єктом в операторі for є рядок
for s in “мікропроцесор” :
print (s, end=” “)
k=k+1
print() #перехід на новий рядок
print (“Кількість символів =”,k)
input()
Приклад 4. У заданій послідовності комп’ютерних термінів підрахувати кількість конкретного терміну й вивести його стільки разів, скільки він повторюється.
k=0 # Початкова кількість слів
# об’єктом в операторі for є список
for p in [‘миша’,’біт’,’біт’,’принтер’,’біт’]:
if p==’біт’ :
print (p, end=” “) # друк через 1 пробіл
k=k+1 # обчислення кількості слів
print() #перехід на новий рядок
print (“Кількість символів =”,k)
input()
Практична робота
1. Вивести результати арифметичних операцій довільного цілого числа х із числами 2, 5, 7.
x=int(input(“Увести довільне число “))
for a in [2, 5, 7] :
print (“x+a=”,x+a)
print (“x-a=”,x-a)
print (“x*a=”,x*a)
print (“x/a=”,x/a)
2. Надрукувати власне прізвище через 2 пропуски
3. У списку імен учнів групи знайти ім’я Дмитро і порахувати скільки разів воно зустрічається у списку
4. Визначити суму вкладу за кожний із семи років при початковому капіталі 20000 і 15% річних
3-3.2. Реалізація циклічних алгоритмів
Приклад 1. Автомобіль, рухаючись зі швидкістю v км/год, раптом здійснює термінове гальмування. За першу секунду швидкість його руху падає на 10 км/год, а за кожну наступну секунду швидкість зменшується на 10 км/год від значення за попередню секунду. Через скільки секунд автомобіль зупиниться?
v=int(input(“Увести швидкість автомобіля v=”))
y=10 #гальмування за першу секунду
k=0 #початкове значення змінної – кількість секунд
while (v>0):
v=v-y #поточне значення швидкості
y=y+10 #поточне значення гальмування
k=k+1
print (“Автомобіль зупиниться через “,k,”секунд”)
Приклад 2. Мінімальна кількість розрядів (n) для адресації k байт пам’яті визначається нерівністю 2**n>k.
v=int(input(“Увести швидкість автомобіля v=”))
y=10 #гальмування за першу секунду
k=0 #початкове значення змінної – кількість секунд
while (v>0):
v=v-y #поточне значення швидкості
y=y+10 #поточне значення гальмування
k=k+1
print (“Автомобіль зупиниться через “,k,”секунд”)
Приклад 3. Батискаф заглиблюється в океан. За першу хвилину він заглиблюється на 10 м, а за кожну наступну хвилину на 10 % менше, ніж за попередню хвилину. Через скільки хвилин батискаф досягне глибини 100 м?
v=int(input(“Увести швидкість автомобіля v=”))
y=10 #гальмування за першу секунду
k=0 #початкове значення змінної – кількість секунд
while (v>0):
v=v-y #поточне значення швидкості
y=y+10 #поточне значення гальмування
k=k+1
print (“Автомобіль зупиниться через “,k,”секунд”)
Приклад 4. У банк покладено 10 000 грн під 15 % річних. Кожного року з рахунка знімається 800 грн. Через скільки років сума вкладу перевищить 14 000 грн?
Тренувальні вправи
- Розробіть код обчислення суми для чисел 2, 7, 21, 9, 33, 13.
- Розробіть код, який обчислює суму непарних чисел, що більші 7, але менші 25.
- Розробіть код обчислення суми чисел натурального ряду, максимальне значення якого не перевищує 7.
- Перший член геометричної прогресії дорівнює 6, а її знаменник — 0.5. Розробіть код обчислення значень членів прогресії, більших 0.6, і визначення номера останнього члена прогресії, що підсумовується.
- Дано куб, сторони якого набувають п’ять значень 3; 4.5; 6; 7.5; 9. Розробіть код визначення об’єму кожного з них.
- Дано рівносторонній трикутник зі стороною b. Розробіть програму визначення, чи можна в трикутник уписати коло з радіусом r.
- Радіус першої кулі дорівнює 2 см, а радіус кожної наступної збільшується на 0.5 см. Розробіть код для визначення бокових поверхонь перших шести куль.
- Відомо результати плавання вільним стилем на дистанції 50 м п’яти учнів кожного з трьох 10-х класів школи. Розробіть код, за допомогою якого визначається середній час запливу учнями кожного класу.
- У банк покладено S грн під n % річних. Розробіть код, за допомогою якого визначається кількість років, через які сума вкладу буде не менше N грн.
1) s=0
for a in [2, 7, 21, 9, 33, 13] :
s=s+a
print (“s=”,s)
2) s=0
a=7
while a<25 :
s=s+a
a=a+2
print (“s=”,s)
3) s=0
a=1
while a<7 :
s=s+a
a=a+1
print (“s=”,s)
Візьміть до уваги!
Для підключення будь-яких модулів використовується конструкція:
іmport назва_модуля
Також можна використовувати наступну конструкцію, для того, щоб потім повторно не вказувати модуль при використанні функцій:
from назва_модуля import *
В цьому випадку ми вказуємо, що з певного модуля ми імпортуємо всі функції (*).
Практична робота
1. Обчислити значенння за даними варіантів завдань. Вивести результат у вигляді цілого числа, та з одним знаком після коми. (наприклад: m = 3.26 print(round(m), round(m, 1)) # Округлення числа до цілого і до одного знака після коми)
2.
Виконати обчислення значення функції для трьох різних значень аргументу (для демонстрації працюючих віток програми в залежності від введеного значення х).
3. Скристатися багатоальтернативним розгалуженням до реалізації діалогу “Яким з графічних редакторів ви вмієте працювати? 1. Paint 2. Photoshop 3. CorelDraw”
Зразок фрагмента програмного коду
print(”’Меню:
1. Файл
2. Вигляд
3. Вихід ”’)
choice = int(input(‘Ваш вибір: ‘))
if choice == 1:
print(‘Ви обрали пункт меню “Файл”‘)
elif choice == 2:
print(‘Ви відкрили меню “Вигляд”‘)
elif choice == 3:
print(‘Завершення.’)
else:
print(‘Деякий інший вибір’)
4. Обчислення значення функції на проміжку від а до b кроком зміни h
Зразок виконання завдання:
a=1
b=5
h=1
x=a
import math
while x<=b:
y=math.log10(x)
print(“x=”,x,” y=”,round(y,1))
x=x+h
input()
5. Використовуючи функцію range(), вивести на екран: а) числа від 70 до 100 б) двозначні числа, що кратні 9 в) числа першого десятка у зворотному порядку.
# Приклад демонструє використання функції range()
print(“Друкуємо двозначні числа від 10 до 20: “)
for i in range(10,21,1):
print (i, end=” “)
print(“\n\nВивести числа менші 50 і кратні п’яти: “)
for i in range(0, 50, 5):
print (i, end=” “)
print(“\n\nВиводимо числа у зворотному порядку: “)
for i in range(20, 10, -1):
print (i, end=” “)
input(“\n\nHaтисни Enter, щоб вийти.\n”)
3.3.3. Оператори continue і break
Оператори continue і break застосовуються всередині операторів тіла циклу та призначені для їх переривання.
Оператор continue перериває цикл і повертає управління на початок циклу. Це дозволяє перейти до наступної ітерації циклу до завершення виконання всіх інструкцій усередині циклу.
3.3.4. Вкладені цикли
Циклічні алгоритми, розглянуті раніше, не містять у собі інших циклів, тому їх називають простими циклами.
Вкладені цикли — це такі цикли, що містяться в іншому циклі.
Цикл, що входить до складу іншого циклу, називають внутрішнім, а цикл, який містить інший цикл, — зовнішнім.
Недавні записи
Архіви
- Листопад 2024
- Жовтень 2024
- Вересень 2024
- Червень 2024
- Травень 2024
- Квітень 2024
- Березень 2024
- Лютий 2024
- Січень 2024
- Грудень 2023
- Листопад 2023
- Жовтень 2023
- Вересень 2023
- Червень 2023
- Травень 2023
- Квітень 2023
- Березень 2023
- Лютий 2023
- Січень 2023
- Грудень 2022
- Листопад 2022
- Жовтень 2022
- Вересень 2022
- Серпень 2022
- Липень 2022
- Червень 2022
- Травень 2022
- Квітень 2022
- Березень 2022
- Лютий 2022
- Січень 2022
- Грудень 2021
- Листопад 2021
- Жовтень 2021
- Вересень 2021
- Серпень 2021
- Червень 2021
- Травень 2021
- Квітень 2021
- Березень 2021
- Лютий 2021
- Січень 2021
- Грудень 2020
- Листопад 2020
- Жовтень 2020
- Вересень 2020
- Травень 2020
- Квітень 2020
- Березень 2020
- Лютий 2020
- Січень 2020
- Грудень 2019
- Листопад 2019
- Жовтень 2019
- Вересень 2019
- Червень 2019
- Травень 2019
- Квітень 2019
- Березень 2019
- Лютий 2019
- Січень 2019
Останні коментарі